Vrijwillige ontbinding en vereffening van de vzw - Wanneer in één akte en één publicatie?

Ontbinding en vereffening - 3 mogelijke manieren

Als je je vzw wil stopzetten, dan moet de vzw ontbonden en vereffend worden.
Er zijn drie mogelijke manieren om een vzw te ontbinden:

1. vrijwillig, door een besluit van de algemene vergadering;
  2. van rechtswege omdat een feit of gebeurtenis, bepaald in de wet of in de statuten, zich voordoet;
  3. door een gerechtelijke beslissing.

Vrijwillige ontbinding

Wanneer er sprak is van een vrijwillige ontbinding kan er sprake zijn van:

• a) Een klassieke ontbinding met vereffenaar
  • b) Een ontbinding en vereffening in één akte

a) Klassieke ontbinding met vereffenaar

Na de ontbinding van de vzw volgt de aanstelling van de vereffenaar en de vereffening van de vzw.  De beslissing tot ontbinding en benoeming van de vereffenaar moet neergelegd worden op de griffie van de ondernemingsrechtbank om gepubliceerd te worden in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad. Ook de afsluiting van de vereffening wordt bekendgemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier en publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

Bij een vrijwillige ontbinding is er in principe dus  meestal sprake van twee beslissingen en twee publicaties

Let op: uitzonderlijk kunnen de twee beslissingen ook samen gepubliceerd worden.
Wanneer men binnen de maand (30 dagen) de twee beslissingen neemt (enerzijds ontbinding en aanstellen vereffenaar en anderzijds afsluiten vereffening), kan men dit samen laten publiceren. De twee aktes kunnen dan gebundeld worden in één publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad waardoor ook maar één keer publicatiekosten betaald moeten worden.

Dit werd onlangs bevestigd door de minister van Justitie in een antwoord op een parlementaire vraag.

b) Ontbinding en vereffening in één akte

Onder bepaalde voorwaarden is een ontbinding en vereffening in één akte mogelijk:

• er is geen vereffenaar aangeduid;
  • alle schulden ten aanzien van leden of derden zoals vermeld in de staat van activa en passiva zijn terugbetaald of de nodige gelden om die te voldoen werden geconsigneerd;
  • de commissaris die een verslag opmaakt, of als er geen commissaris is, een bedrijfsrevisor of een externe accountant, bevestigt deze betaling of consignatie in de conclusies van zijn verslag; de terugbetaling of consignatie is evenwel niet vereist voor wat betreft de schulden aan leden of derden wiens schuldvordering is opgenomen in de staat van activa en passiva dat de commissaris moet maken bij grote vzw’s, en die schriftelijk hebben bevestigd in te stemmen met de toepassing van de vereffening in één  akte. De commissaris die een verslag opmaakt, of als er geen commissaris is, een bedrijfsrevisor of externe accountant, bevestigt dit schriftelijk akkoord in de conclusies van zijn verslag;
  • alle leden zijn op de algemene vergadering van de vzw aanwezig of vertegenwoordigd en besluiten met eenparigheid van stemmen.
  • Het resterend actief wordt bestemd voor het daartoe in de statuten aangewezen belangeloos doel, of bij gebrek daaraan, aan het belangeloos doel dat de algemene vergadering van de vzw aanwijst, met naleving van de aanwezigheids- en de meerderheidsvereisten voorgeschreven voor een statutenwijziging.

Wanneer men gaat voor een ontbinding en vereffening in één akte is er uiteraard ook maar sprake van één publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

Hier vindt je het modeldocument van de uitnodiging van de Algemene Vergadering waar er beslist wordt tot ontbinding en vereffening in één akte.

Meer weten?

Meer weten over de ontbinding en vereffening? Raadpleeg dan onze nuttige info.