Interessante vorming!

Vaak worden wij gevraagd voor vorming, infosessies, workshops voor VZW's en feitelijke verenigingen.

Praktisch & interactief

Deze vorming is praktisch opgevat: interactief, met de nodige ruimte voor reacties en het stellen van vragen.

Telkens is er ook een uitgebreide powerpoint of prezi-presentatie voorzien. Deze wordt ter beschikking gesteld aan de deelnemers, samen met een aantal andere handige documenten (zoals infografieken, schema's, enz...)

De inhoud van de onderwerpen wordt in onderling overleg afgestemd.
Een greep uit de onderwerpen die reeds werden behandeld:

- VZW wetgeving en informatiepakket.

- GDPR in verenigingen.

- Vrijwilligers en UBO-register.

- Besturen in een VZW stap voor stap.

- Betalen van vergoedingen in een vereniging.

- Aansprakelijkheid in een feitelijke vereniging & VZW: een overzicht van de risico’s en een handleiding om deze in te perken.

- VZW & BTW: een overzicht van de mogelijke btw-plicht van een VZW en de gevolgen hiervan an de hand van een grote infografiek, ev. aangepast aan de doelgroep van VZW’s.

- Crowdfunding voor verenigingen: stap voor stap worden de voordelen van crowdfundig uitgelegd aan de hand van succesverhalen en "afknappers".

- Vrijwilligers werven en motiveren: het vinden en houden van vrijwilligers is niet vanzelfsprekend. In deze infosessie worden manieren aangereikt om hiervoor voldoende aandacht te hebben. Tevens komen alle wettelijke bepalingen rond vrijwilligers aan bod.

- VZW & geld: een VZW die bepaalde activiteiten wil uitoefenen in kader van haar doel, heeft meestal nood aan de nodige financiën. Deze infosessie gaat na hoe men die kan verwerven en wat hiervan de juridische, fiscale en boekhoudkundige gevolgen zijn. Daarnaast staat men ook stil bij de verschillende manieren om binnen een VZW vergoedingen te betalen (werknemer, vrijwilliger,…). Tenslotte wordt ook een overzicht gegeven van de boekhoudkundige verplichtingen van een kleine VZW.

Begeleider

Deze vormingsmomenten worden gegeven door Steven Matheï (°1977) , advocaat en één van dé verenigingsexperts in Vlaanderen. Hij adviseert kleine en grote VZW’s & feitelijke verenigingen, is auteur van verschillende boeken zoals“Nieuwe regels voor VZW’s”, “GDPR voor verenigingen” ( beide te bestellen via www.verenigingacademie.be/boeken) en de klassieker “De VZW stap voor stap” (4000 x verkocht). Hij is gastdocent Universiteit Hasselt en veel gevraagde spreker in heel Vlaanderen.

Vrijblijvende info?