Toegetreden leden in een VZW - Wie zijn dat?

Naast de leden die deel uitmaken van de algemene vergadering en daar kunnen stemmen, kan een
VZW er vrijwillig voor kiezen om een tweede soort leden te “creëren”. Dit zijn de zogenaamde “toegetreden leden”.

Effectieve leden

Elke VZW heeft een aantal leden (ook wel werkende leden, gewone leden, effectieve leden,

wettelijke leden of echte leden genoemd). De oprichters zijn de eerste leden. Daarbuiten wordt iedereen lid van de VZW als ze  door het daarvoor bevoegde orgaan zijn opgenomen in de algemene vergadering. Het bevoegde orgaan is in principe het bestuursorgaan, tenzij de statuten anders bepalen. De leden hebben o.a. het recht om de algemene vergadering bij te wonen en hebben stemrecht.
Een VZW moet minimum twee leden hebben, vroeger (in de oude VZW-wet) waren er dat drie.
In de statuten van de VZW kan men dit minimumaantal verder optrekken.

Meer weten over de voorwaarden om lid te worden van een VZW, de rechten en plichten van de leden en het einde van het lidmaatschap? Ontdek dan onze nuttige info.

Toegetreden leden

Naast de effectieve/werkende leden die deel uitmaken van de algemene vergadering en daar kunnen stemmen, kan een VZW er vrijwillig voor kiezen om een tweede soort leden te “creëren”. Dit zijn de “toegetreden leden”. Toegetreden leden maken geen deel uit van de algemene vergadering. Bijgevolg mogen ze de algemene vergadering niet bijwonen en kunnen ze er niet stemmen.

Toegetreden leden maken gebruik van de diensten van de VZW. De toegetreden leden zijn personen die een zekere band hebben met de VZW, zonder zich verregaand te engageren. De categorie van toegetreden leden is niet verplicht. Wanneer de statuten niet voorzien in deze categorie van toegetreden leden, dan is iedereen gewoon (werkend) lid.

De statuten moeten bepalen aan welke voorwaarden deze personen moeten voldoen om toegetreden lid van de VZW te worden. Ook de rechten en plichten kunnen enkel in de statuten worden bepaald en niet louter en alleen in bv. een intern reglement.

Vooral in VZW’s met veel leden kan het nuttig zijn om toegetreden leden te voorzien. Wanneer een algemene vergadering moet worden samengeroepen kan het aantal op te roepen personen op die manier worden beperkt.

Bijvoorbeeld:
De voetballers en trainers in een voetbalclub zouden bestempeld kunnen worden als toegetreden leden. Zij maken gebruik van de diensten van de vereniging: zij volgen trainingen, krijgen de mogelijkheid competitiematchen te spelen, zij krijgen een jeugdopleiding, enz. Het is niet noodzakelijk dat alle aangesloten voetballers ook deel zullen uitmaken van de algemene vergadering. Vaak zullen zij hierin ook niet geïnteresseerd zijn.

In een voetbalclub zal er ook een (beperkte) groep zijn die zich meer actief wil inzetten voor de voetbalclub en het beleid mee wil bepalen. De mensen uit deze groep zouden werkend lid kunnen worden. Op die manier zullen ze een stem hebben in het beleid omdat ze deel uitmaken van de algemene vergadering. Zo kunnen ze beslissen over het aanstellen van het bestuursorgaan, het goedkeuren van het door het bestuursorgaan gevoerde beleid, het inkijken en goedkeuren van de jaarrekening, enz.