Statutenwijziging - Voor 01/01/2024

Statuten aanpassen voor 01/01/2024

Op 1 mei 2019 trad het nieuwe Wetboek vennootschappen en verenigingen (WVV) in werking. Hierdoor zijn er nieuwe regels voor VZW’s.
Sinds 1 mei 2019 moeten nieuwe VZW’s de nieuwe regels toepassen.
Bestaande VZW’s (die bestonden voor 1 mei 2019) moeten sinds 1 januari 2020 de dwingende nieuwe regels uit het WVV toepassen.
Daarnaast moeten deze bestaande VZW’s hun statuten aanpassen aan deze nieuwe wetgeving voor 1 januari 2024.

Wat als je VZW niet tijdig in orde is?

VZW’s die op 1 januari 2024 de statuten niet hebben aangepast, kunnen hiervan gevolgen ondervinden.

• Zo zullen VZW’s die de statuten niet tijdig zullen hebben aangepast tot 1 januari 2029 geen onbeperkte economische activiteiten mogen verrichten.
  • De leden van het bestuursorgaan kunnen persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden voor de schade geleden door de vereniging of door derden ten gevolge van het niet tijdig aanpassen van de statuten.
  1. Leden van het bestuursorgaan van de VZW lopen echter geen aansprakelijkheidsrisico wanneer ze de algemene vergadering hebben bijeengeroepen met als agenda 'de aanpassing van de statuten aan het WVV', ook al vindt daar geen goedkeuring plaats.
  2. Ook leden van het bestuursorgaan die het 'niet in overeenstemming zijn van de statuten' hebben gemeld aan collega-bestuurders, ontsnappen aan de aansprakelijkheid.
  3. Indien een rechter het niet in overeenstemming brengen van de statuten met het WVV als een gerechtelijke ontbindingsgrond zou kwalificeren, zouden de bestuurders aansprakelijk kunnen worden gesteld. Er dient wel opgemerkt te worden dat in dat geval de rechtbank uiteraard nog steeds dient na te gaan of het bewezen is dat er een causaal verband bestaat tussen de schade – veroorzaakt door niet-aangepaste statuten en de daaruit voortvloeiende gerechtelijke ontbinding – en het gedrag van de bestuurders.
  • Ten slotte wijzen we erop dat een VZW die de statuten niet tijdig heeft aangepast ook problemen kan krijgen bij de bank en de verzekeringsmaatschappij. Navraag bij de banken leert alvast dat ze de eerste maanden er soepel mee omgaan, maar dat is geen garantie voor de verdere toekomst.

Meer info nodig?

In ons interactief stappenplan vind je de meest opvallende vereisten voor de nieuwe statuten.
We werkten ook modelstatuten uit.

Hulp nodig?

We helpen je graag verder met het aanpassen van de statuten. Welke ondersteuning kan je  inschakelen?