Inzagerecht - Wat als de VZW een commissaris benoemd heeft?

Geen commissaris benoemd

Elk werkend of effectief lid van een VZW heeft een uitgebreid inzagerecht wanneer de VZW geen commissaris benoemd heeft.

De effectieve leden van de VZW kunnen dan op de zetel van de VZW alle notulen en besluiten van de algemene vergadering en van het bestuursorgaan raadplegen. Ook alle boekhoudkundige stukken kunnen geraadpleegd worden.

De leden moeten daarvoor een schriftelijk verzoek aan het bestuursorgaan richten met wie zij een datum en het uur van de raadpleging van de documenten en stukken overeenkomen. Deze stukken bevinden zich op de zetel van de VZW en kunnen niet worden verplaatst.

Let op: De toegetreden leden hebben slechts inzage in het VZW-dossier als deze mogelijkheid in de statuten wordt opgenomen.
Wil je weten wie de toegetreden leden zijn in een VZW? Raadpleeg dan onze nuttige info.

Commissaris benoemd

Wanneer de VZW een commissaris/bedrijfsrevisor heeft aangesteld, hebben de leden in principe geen inzagerecht in de boekhoudkundige stukken van de verenging. Het maakt niet uit of deze commissaris al dan niet vrijwillig werd aangesteld.

Let op: De statuten van een VZW kunnen hiervan afwijken en dus bepalen dat de leden toch inzagerecht hebben, ook al is er een commissaris aangesteld.

Uitzondering: Het ledenregister

Het ledenregister van een VZW kan altijd door de leden geraadpleegd worden, ook wanneer er een commissaris (bedrijfsrevisor) werd benoemd.