Het UBO-register - Wie zijn de uiteindelijke begunstigden in een vzw?

Vzw’s zijn verplicht informatie over de uiteindelijke begunstigden van de vzw in te winnen en bij te houden. Deze informatie moet vervolgens elektronisch worden overgemaakt in het UBO-register (Ultimate Beneficial Owner / register uiteindelijke begunstigden). Dit kadert in de bestrijding van witwaspraktijken en terrorisme: men wil zicht krijgen op de mensen achter bepaalde constructies.

• Veranderen de uiteindelijke begunstigden van de vzw door bv. een bestuurswissel? Dan is het aan de vzw om dit zelf aan te passen in het UBO-register.
  • Veranderen de uiteindelijke begunstigden van de vzw nadien niet? Dan moet de vzw wel jaarlijks de gegevens bevestigen. Werd het UBO-register bijvoorbeeld op 15 juni 2023 ingevuld, dan moet je voor 15 juni 2024 de jaarlijkse bevestiging doen.

Vzw’s zijn niet alleen verplicht om de uiteindelijke begunstigden te registreren en jaarlijks te bevestigen via het online platform, maar ze zijn ook verplicht om elk document toe te voegen dat aantoont dat de informatie met betrekking tot een uiteindelijke begunstigde adequaat, nauwkeurig en actueel is. Dit noemt men de ‘bewijsstukken’.

Wie zijn de uiteindelijke begunstigden van een vzw?

De uiteindelijke begunstigden van een vzw kunnen onderverdeeld worden in 4 groepen:

1. De leden van het bestuursorgaan
  2. De leden van het dagelijks bestuur
  3. De natuurlijke personen of, wanneer deze personen nog niet werden aangeduid, de categorie van natuurlijke personen in wier hoofdzakelijk belang de vzw werd opgericht of werkzaam is
  4. Andere personen met controle of zeggenschap

Wat met de directeur, coördinator of lid van het directiecomité van een vzw die geen (dagelijks) bestuurder is of niet gemachtigd is om de vzw te vertegenwoordigen?

Er bestond hier wat onduidelijkheid over.

Recent bevestigde de minister van justitie in een antwoord op een parlementaire vraag dat ook zij als uiteindelijke begunstigden van de vzw worden beschouwd wanneer men de facto controle uitoefent over de vzw. Ze vallen dan onder de vierde categorie : Andere personen met zeggenschap.

Meer weten?

Meer weten over het UBO-register? Raadpleeg dan ons interactief stappenplan.