De basisbankdienst voor ondernemingen - Ook voor VZW’s

Basisbankdienst voor ondernemingen

Sommige ondernemingen (bv. de krantenwinkels en de diamant- en voetbalsector) slaagden er voorheen niet in om een bankrekening te openen. Ze werden om verschillende redenen geweigerd door de banken. Daarom werd begin dit jaar een basisbankdienst voor ondernemingen ingevoerd. Ondernemingen hebben onder bepaalde voorwaarden recht op een basisbankdienst waardoor ze eenvoudige betalingstransacties kunnen uitvoeren.

De basisbankdienst is een zichtrekening met een debetkaart waarmee men de volgende verrichtingen kan doen: geld storten, geld afhalen, overschrijvingen doen, doorlopende betalingsopdrachten verrichten, domiciliëringen uitvoeren en betalen met een betaalkaart of soortgelijk middel.

In 2023 komen zeven banken in aanmerking als aanbieders van de basisbankdienst: BNP Paribas Fortis, KBC Bank, Belfius Bank, ING België, Argenta, Axa Bank Belgium en Crelan.

De basisbankdienst kan men aanvragen bij de basisbankdienstkamer van de FOD Economie, via een online aanvraagformulier

Ook voor VZW’s

Steeds vaker ondervinden ook VZW’s moeilijkheden om een bankrekening te openen. Dit heeft vaak te maken met de antiwitwasverplichtingen van banken en de hoge kosten voor de banken wanneer ze bepaalde VZW’s als klant hebben.
Onlangs bevestigde de minister dat ook VZW’s onder het toepassingsgebied van de basisbankdienst vallen.

En wat met feitelijke verenigingen?

Feitelijke verenigingen lijken vandaag, in tegenstelling tot VZW’s, geen recht te hebben op de basisbankdienst voor ondernemingen.

Meer weten?

Meer weten over de basisbankdienst voor ondernemingen? Raadpleeg dan de website van de FOD Economie.

Disclaimer: Dit blogbericht bevat info die actueel is op 23 november 2023.