De algemene vergadering van de VZW - Op welke manieren kan er vergaderd en gestemd worden?

De algemene vergadering van een VZW moet minstens 1x per jaar samenkomen voor o.a. de goedkeuring van de jaarrekening en dit uiterlijk 6 maanden na afsluiting van het boekjaar. Daarnaast komt de algemene vergadering in vele VZW's een volgende keer samen, bijvoorbeeld om bestuurders te benoemen, een statutenwijziging door te voeren...

In de loop van de coronacrisis werd het mogelijk om met de algemene vergadering van de VZW ook elektronisch en schriftelijke te vergaderen. In sommige gevallen kan men zelfs op voorhand stemmen. Hierdoor ontstaan er verschillende mogelijkheden om de algemene vergadering van de VZW te organiseren. We vatten het samen:

De algemene vergadering kan zowel fysiek, elektronisch als schriftelijk vergaderen, zonder dat dit in de statuten dient opgenomen te zijn. Het is het bestuursorgaan dat beslist op welke wijze de algemene vergadering wordt georganiseerd.

Zowel bij een fysieke als elektronische algemene vergadering kan er vooraf via elektronische weg gestemd worden.  Deze mogelijkheid om voorafgaand aan de algemene vergadering langs elektronisch weg te stemmen, moet wel opgenomen zijn in de statuten van de VZW.

Let op: Bij de schriftelijke algemene vergadering valt het tijdstip waarop het besluit van de algemene vergadering is aangenomen samen met de laatste handtekening. De mogelijkheid om op voorhand elektronisch te stemmen, is hier dus niet van toepassing.

Meer weten over het elektronisch en schriftelijk vergaderen? Klik hier.

Meer weten over de samenstelling, bevoegdheden, bijeenroeping en deelneming aan de algemene vergadering? Klik hier.

Bestanden
20220222-manier-av.png (png, 80Kb)