Aangifte rechtspersonenbelasting – Uitstel deadline
Elke vzw is onderworpen aan een inkomstenbelasting: ofwel de rechtspersonenbelasting ofwel de vennootschapsbelasting. De meeste vzw’s vallen onder de rechtspersonenbelasting.
Een vzw is verplicht om elk jaar tijdig een aangifte van de rechtspersonen- of vennootschapsbelasting in te dienen via het online platform Biztax.
Deadline
Vzw’s onderworpen aan de rechtspersonenbelasting moeten in principe ten laatste 7 maanden na het afsluiten van het boekjaar de aangifte indienen. Dit wil zeggen ten laatste op de laatste dag van de zevende maand volgend op het afsluiten van het boekjaar.
Voorbeeld : Een vzw heeft haar boekjaar afgesloten op 31 maart 2025. De aangifte van de rechtspersonenbelasting moet bijgevolg ten laatste op 31 oktober 2026 (= ‘de laatste dag van de zevende maand volgend op het afsluiten van het boekjaar’) ingediend worden.
Als de uiterste datum van indiening op een zaterdag, zondag of feestdag valt, dan is de eerstvolgende werkdag de uiterste datum van indiening.
Uitzondering op deadline
De meeste vzw’s sloten hun boekjaar af tussen 31 december 2025 en 28 februari 2026. Voor deze vzw’s werd een uitzondering voorzien. Ze kregen uitstel tot en met 30 september 2026 om de aangifte van de rechtspersonenbelasting in te dienen.
Maar de FOD Financiën liet eind september weten dat deze deadline van 30 september 2026 uitgesteld wordt naar 15 oktober 2026.
Overzicht data
In dit schema vind je de uiterste data van indiening terug, afhankelijk van de balansdatum van het boekjaar.
Meer weten?
Ontdek ons stappenplan en filmpje over de rechtspersonenbelasting.