Nieuwe grensbedragen personenbelasting - Verenigingswerk + sporters/trainers/scheidsrechters

Categorie Vergoedingen in verenigingen

Wanneer je kan rekenen op een vrijstelling of vermindering in de personenbelasting, is er sprake van een grensbedrag waaronder je moet blijven. Elk jaar kunnen deze bedragen geïndexeerd worden. Voor de inkomsten van 2024 (aanslagjaar 2025) gelden ook weer nieuwe grensbedragen.

We lijsten op wat relevant kan zijn wanneer je actief bent in een vereniging.

Grensbedrag verenigingswerk

Het verenigingswerk (Officiële term: ‘beloningen voor verenigingsactiviteiten’) is een systeem waarbij socioculturele – en sportverenigingen en openbare besturen op een makkelijke manier mensen vergoeden die bepaalde diensten leveren aan de vereniging of het lokale bestuur.

Dit systeem houdt eigenlijk het midden tussen enerzijds vrijwilligerswerk (waarbij een vereniging of lokaal bestuur een kostenvergoeding kan betalen aan de vrijwilliger) en anderzijds échte (reguliere) tewerkstelling.

Wanneer men zich houdt aan een aantal voorwaarden moeten er geen sociale bijdragen betaald worden en geniet de verenigingswerker van een gunstig fiscaal tarief van 10% in de personenbelasting.
Hiervoor moet men onder andere onder de maximumbedragen per jaar blijven. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd:

• Voor inkomstenjaar 2023 (aanslagjaar 2024) gold er een maximumbedrag van 7170 euro per jaar.
  • Voor inkomstenjaar 2024 (aanslagjaar 2025) geldt er een maximumbedrag van 7460 euro per jaar.

In dit bedrag zitten ook de inkomsten die je kan hebben uit deeleconomie. Ook de eventuele kilometervergoeding en maaltijdcheques die men ontvangt, worden meegerekend.

Meer weten over verenigingswerk? Ontdek dan ons interactief stappenplan.

Grensbedrag afzonderlijke belaste beroepsinkomsten sporters/trainers/scheidsrechters

Voor vergoedingen in de sportsector is er een specifiek belastingstelsel van toepassing voor:

• sportbeoefenaars,
  • scheidsrechters,
  • opleiders, trainers en begeleiders,
  • buitenlandse sportbeoefenaars.

Dit zijn de maximumbedragen:

• Voor inkomstenjaar 2023 (aanslagjaar 2024) gold er een maximumbedrag van 23.030 euro per jaar.
  • Voor inkomstenjaar 2024 (aanslagjaar 2025) geldt er een maximumbedrag van 23.970 euro per jaar.

Hier vind je meer info over dit specifiek belastingstelsel.