Kleine vergoedingsregeling voor kunstenaars - Aanpassingen

Categorie Vergoedingen in verenigingen

De kleine vergoedingsregeling voor kunstenaars (KVR) is een regeling waardoor kunstenaars onder bepaalde voorwaarden via de kunstenaarskaart kleinschalige artistieke prestaties kunnen uitvoeren zonder dat deze prestaties bij de sociale zekerheid moeten worden aangegeven, waarbij op de ontvangen vergoedingen geen enkele bijdrage is verschuldigd en waarbij de opdrachtgever geen enkele Dimona-aangifte moet doen.

Eén van de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de KVR is dat het mag gaan over maximaal 147,67 euro per dag per opdrachtgever en maximaal 2953,37 euro per jaar (geïndexeerd voor 2023)
Ook mag men niet meer dan 30 dagen per jaar hier gebruik van maken en mag men niet meer dan 7 dagen na elkaar actief zijn bij dezelfde opdrachtgever.
Zolang de kunstenaar deze grenzen niet overschrijdt en aan bepaalde voorwaarden voldoet, zijn de vergoedingen niet belastbaar en niet onderworpen aan RSZ en moeten er geen fiscale fiches worden opgemaakt. Wel moet je in het bezit zijn van een kunstenaarskaart. Deze kan je aanvragen via artist@work.

Aanpassingen

Binnenkort (en ten laatste 1 januari 2024) zullen er nieuwe regels van toepassing zijn:

• Men zal spreken van een ‘amateurkunstenvergoeding’
  • Deze moet minimaal 45 en maximaal 70 euro per dag bedragen (te indexeren bedragen).
  • De jaargrens die nu van toepassing is, zal vervallen.
  • De voorwaarde van niet meer dan 30 dagen per jaar en niet meer dan 7 dagen na elkaar actief zijn bij dezelfde opdrachtgever blijft bestaan.
  • ‘Artistiek-technische’ en ‘artistiek-ondersteunende’ activiteiten zijn voortaan uitgesloten van de regeling.
  • Er zal een terugbetaling van de werkelijke verplaatsingskosten mogen gebeuren wanneer die niet hoger zijn dan 20 EUR per dag (te indexeren bedrag).
  • Zowel de opdrachtgever als de uitvoerder zullen geregistreerd moeten worden op de website van de RSZ. Ook zal de opdrachtgever aangifte van de prestatie moeten doen.
  • Op fiscaal vlak wijzigt er voorlopig niets (vrijstelling van belasting wanneer men aan aan aantal voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld maximaal 147,67 euro per dag per opdrachtgever en maximaal 2953,37 euro per jaar (geïndexeerd voor 2023)).

Meer weten over de KVR? Klik hier.