Geïndexeerde forfaitaire vrijwilligersvergoeding

Categorie Vergoedingen in verenigingen

De forfaitaire vrijwilligersvergoeding is vrijgesteld van belastingen indien deze niet meer bedraagt dan de vastgestelde maxima die jaarlijks geïndexeerd worden.
In 2023 zijn de vastgelegde maximumbedragen voor de forfaitaire vrijwilligersvergoeding:

• 40,67 euro per dag
  • 1.626,77 euro per jaar

In 2022 was dat 36,84 euro per dag en 1.473,37 euro per jaar.

Bepaalde vrijwilligers hebben recht op een verhoogde forfaitaire kostenvergoeding.
Het gaat over:

• Sporttrainers, sportlesgevers, sportcoaches, jeugdsportcoördinatoren, sportscheidsrechters, juryleden, stewards, terreinverzorgers-materiaalmeesters, seingevers bij sportwedstrijden;
  • De nachtoppas, te weten het inslapen, evenals de dag-oppas bij hulpbehoevende personen volgens de voorwaarden en kwaliteitscriteria die iedere Gemeenschap bepaalt;
  • Het niet-dringend liggend ziekenvervoer: het liggend ziekenvervoer naar, vanuit en tussen ziekenhuizen of vestigingsplaatsen van ziekenhuizen, dat niet onder het toepassingsgebied van de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening valt en volgens de voorwaarden en kwaliteitscriteria die iedere Gemeenschap bepaalt.

In 2023 zijn de vastgelegde maximumbedragen voor de verhoogde forfaitaire vrijwilligersvergoeding:

• 40,67 euro per dag
  • 2.987,70 euro per jaar

Vrijwilligers in de zorg mogen maximum 4.067,05 euro per jaar ontvangen.