Begrotingsakkoord - Wat is relevant voor VZW’s?

Categorie Vergoedingen in verenigingen

Vorige week bereikte de federale regering een begrotingsakkoord. Dit werd vorige dinsdag voorgesteld in het federaal parlement.
Vandaag beschikken we over de eerste informatie over dit akkoord. Concretere info moet nog volgen.
Twee aspecten uit het begrotingsakkoord blijken zeker relevant te zijn voor VZW’s. We vatten het samen en volgen de evoluties en concretere info van kortbij op.

Uitbreiding flexi-jobs

Ook in een VZW kunnen gepensioneerden en bepaalde andere werknemers onbelast en vrij van sociale bijdragen een centje bijverdienen.

Vanaf 1 januari 2024 zouden de flexi-jobs mogelijk zijn in twaalf bijkomende sectoren: kinderopvang, onderwijs, voeding autosector, bussen en autocars, begrafenisondernemers, publieke sport- en cultuursector, land- en tuinbouw, rijscholen, verhuissector, eventsector en immosector. Deze sectoren moeten zelf nog beslissen of ze flexwerk zullen toelaten.

Het minimumloon van de flexi-jobber zou voortaan per sector worden vastgelegd, wat in de praktijk vaak zal betekenen dat de flexi-jobber iets meer zou verdienen.

Voortaan zou er wel een limiet gezet worden op hoeveel de flexi-jobber kan bijverdienen:

• Wie jaarlijks meer dan 12.000 euro verdient, zal belastingen moeten betalen.
  • Voor gepensioneerden komt er geen plafond.
  • Voor vroeggepensioneerden zal het plafond 7.190 euro per jaar bedragen.
  • Ook zal men minimaal 3 uur en maximaal 9 uur op één dag de flexi-job mogen uitvoeren.

De werkgevers zouden meer moeten betalen voor de flexi-jobbers. De patronale bijdrage die de werkgevers aan de sociale zekerheid moeten betalen op het loon stijgt van 25 naar 28 procent.

Controles rechtspersonenbelasting - vennootschapsbelasting

De regering kondigde ook aan dat er een verscherpte controle zal zijn op de toepassing van de rechtspersonenbelastingen en de uitzonderingsregimes in de vennootschapsbelasting.

Er is niet bekend of er ingezet zal worden op controles in het algemeen of in specifieke sectoren.

Wil je weten wanneer een VZW onder de rechtspersonenbelasting valt en wanneer onder de vennootschapsbelasting? Raadpleeg dan ons handig stappenplan.