Verenigingen en btw - Wanneer aanmelden?

Categorie btw

Btw-plichtig of niet?

Een VZW of feitelijke vereniging kan btw-plichtig zijn als ze geregeld en zelfstandig een economische activiteit (met of zonder winstoogmerk) uitoefent waarbij goederen worden geleverd of diensten worden verricht. Of deze activiteit hoofdzakelijk of aanvullend is, speelt geen rol.

Vele VZW’s behoren echter tot de vrijgestelde categorieën (artikel 4 wetboek btw). Zij stellen rekeningen en facturen op zonder btw. Anderzijds hebben zij geen recht op aftrek van btw op hun aankopen (inkomende facturen). Dit is bijvoorbeeld het geval voor VZW’s die zich bezighouden met ziekenvervoer, bejaardenzorg, toneel, onderwijs maar bijvoorbeeld ook voor sportinrichtingen, musea en dierentuinen.

Deze VZW’s moeten zich wat betreft de btw niet aanmelden.
Meer info ontdek je in ons stappenplan.

Btw-plichtig, wat nu?

Een VZW of feitelijke vereniging die btw-plichtig is, moet bij de aanvang, wijziging of het einde van de btw-activiteit de nodige formulieren indienen

Het gaat over drie formulieren:

1. 604A: voor de aanvang van een btw-activiteit (ook het aanvragen van een btw-nummer)  Let op: bij de aanvang van een btw-activiteit, moet je eerst een ondernemingsnummer aanvragen bij de Kruispuntbank van Ondernemingen
  2. 604B: voor de wijziging van een btw-activiteit
  3. 604C: voor het stopzetten van een btw-activiteit

Een btw-plichtige VZW of feitelijke vereniging is dan net zoals andere btw-plichtigen verplicht om periodieke btw-aangiften in te dienen via het online platform INTERVAT.
Ook moet jaarlijks voor 31 maart een klantenlisting worden ingediend.
Meer info over de btw-plicht vind je terug in ons interactief stappenplan.

Let op: Btw-plichtige feitelijke verenigingen en VZW’s wiens omzet kleiner is dan 25.000 euro per jaar (exclusief btw) kunnen een vrijstelling van de btw-plicht aanvragen (dit is niet verplicht).
Men moet dan geen driemaandelijkse btw-aangifte indienen, maar is wel verplicht om bij de start van de activiteit een aanvraag tot btw-identificatie (formulier 604A) in te dienen. Op dit formulier kan men ook aanduiden dat men kiest voor de 'btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen'. Als men op een later tijdstip kiest om te gaan voor de kleine ondernemingsvrijstelling kan dat via formulier 604B.

Hier vind je meer info over de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen:
Btw-vrijstelling : regeling voor kleine ondernemingen - Vereniginginfo

Controles FOD Financiën

Vaak gaan verenigingen met een omzet kleiner dan 25.000 euro ervan uit dat men zich niet moet aanmelden als btw-plichtige. Dit is niet correct. Deze verenigingen dienen zich ook aan te melden (als ze geregeld en zelfstandig een economische activiteit uitoefenen waarbij goederen worden geleverd of diensten worden verricht), maar de verenigingen kunnen daarbij aangeven dat ze kiezen voor de 'btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen' waardoor ze geen periodieke btw-aangifte moeten indienen.

De FOD Financiën voert controles uit op deze aanmeldingen. Men verstuurt brieven naar verenigingen en geeft hen 15 dagen de tijd om de nodige informatie aan te leveren via een antwoordformulier.