Elektronisch factureren - Wanneer wordt dat verplicht?

Categorie btw

Recent werden wijzigingen aangebracht in de wetgeving rond het factureren bij btw-plichtige ondernemingen en VZW’s.
Er wordt steeds meer overgeschakeld naar verplichte elektronische facturatie. Bij die e-facturatie moet een factuur volledig digitaal afgehandeld worden: van opmaak, verzending, betaling tot boeking.

Let op: het versturen van een e-mail met een factuur in pdf in bijlage wordt niet beschouwd als e-facturatie. Een echte e-factuur wordt als XML-bestand opgemaakt en van machine naar machine verzonden via Peppol. Dat is een beveiligd Europees netwerk dat toelaat om onderling elektronisch facturen uit te wisselen op een gestandaardiseerde wijze en volgens een bepaald protocol.

Vandaag

Btw-plichtige ondernemingen en VZW’s zijn vandaag al verplicht om e-facturatie te gebruiken voor hun facturen van meer dan 30.000 euro (exclusief BTW) aan de overheid (dus voor overheidsopdrachten).

Vanaf  1 maart 2024

Vanaf 1 maart 2024 wordt dat verder uitgebreid naar facturen van meer dan 3.000 euro (exclusief BTW) die ondernemingen en VZW’s versturen naar overheidsinstanties die vallen onder de wetgeving overheidsopdrachten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over gemeenten, intercommunales, ziekenhuizen, scholen en cultuurcentra.

Vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 wordt deze verplichte e-facturatie verder uitgebreid naar alle ondernemingen en VZW’s in een B2B-context. Dit wil zeggen dat ondernemingen en VZW’s dan verplicht met e-facturatie moeten werken wanneer ze een factuur naar elkaar sturen.
Het gaat hier niet over facturen die naar particulieren gestuurd worden. Voor deze facturen is er nog geen sprake van een verplichte e-facturatie.