Rechtsbijstandverzekering

Welke risico's worden verzekerd?

Een rechtsbijstandsverzkering zorgt voor de betaling van advocatenkosten, procedurekosten, enz. wanneer uw vereniging voor de rechtbank wordt gedaagd of wanneer uw vereniging zelf een procedure wil starten.

Vaak is deze verzekering een onderdeel van één van de andere verzekeringen (bv bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering, autoverzekering, ...)

Welke verenigingen kunnen deze verzekering afsluiten?

Deze verzekering is niet verplicht. Elke feitelijke vereniging of VZW kan dus vrij beslissen zulke verzekering af te sluiten.

Is dit een aanrader?

Dat hangt af van de grootte van wu vereniging en de activiteiten die ze organiseert. Hoe groeter en hoe meer actviteiten, hoe groter het risico op een gerechtelijke procedure.

Voorbeeld

Uw vereniging organiseert een fuif of concert en baat een vestiaire uit. na afloop blijkt een dure lederen jas verdwenen te zijn. De eigenaar van de jas dagvaardt uw vereniging. Uw vereniging zal zich dus voor de rechtbank moeten verantwoorden. De advocaten- en procedurekosten zouden door een rechtsbijstandsverzekering gedekt kunnen zijn.

Onbeperkte toegang tot vereniginginfo.be artikels? Registreer jezelf nu.

Bij het nemen van een abonnement op vereniginginfo krijg je toegang tot een heel wat artikels vol interessante thema's, schema's, filmpjes,...

Registreer jezelf nu