Brandverzekering

Welk risico wordt verzekerd?

Een brandverzekering  dekt de schade aan een gebouw en inboedel, die voortkomt uit een brand.

Welke verenigingen kunnen deze verzekering afsluiten?

Deze verzekering is niet verplicht. Elke feitelijke vereniging of VZW die eigenaar of gebruiker is van een gebouw kan dus vrij beslissen zulke verzekering af te sluiten.

Wanneer er een hypothecaire lening werd afgesloten voor het gebouw, zal de bank de vereniging vaak verplichten om een brandverzekering af te sluiten.

Wanneer uw vereniging een gebouw huurt, zal de verhuurder uw vereniging vaak verplichten om een brandverzekering af te sluiten.

Is dit een aanrader?

Ja!

"Afstand van verhaal"... wat is dat?

Wanneer uw vereniging een gebouw huurt, kan het zijn dat in het huurcontract een clausule "afstand van verhaal" voorzien is. Deze clausule betekent dat de verzekeraar van de eigenaar van het gebouw de schadebij brand nooit zal afwentelen op de huurder. Bent u daarmee veilig? Neen, zulke clausule dekt immers niet de schade door brand die ontstaat door een fout bij uw vereniging zelf (bv lid dat het gasvuur laat branden). In dat geval kan uw vereniging zich best nog verzekeren voor de brandschade door eigen fout.

Onbeperkte toegang tot vereniginginfo.be artikels? Registreer jezelf nu.

Bij het nemen van een abonnement op vereniginginfo krijg je toegang tot een heel wat artikels vol interessante thema's, schema's, filmpjes,...

Registreer jezelf nu