Wat is sponsoring?

Categorie algemeen

Sponsoring is een overeenkomst tussen een organisatie en een vereniging of VZW waarbij de organisatie geld of natura (knowhow, levensmiddelen of andere materialen) geeft aan de vereniging of VZW (of voor een specifiek evenement) in ruil voor een tegenprestatie, zoals bijbvoorbeeld de promotie van zijn organisatie, gratis inkomtickets, gebruik maken van de diensten van je vereniging, ... Deze tegenprestatie is dus steeds nodig om over sponsoring te kunnen spreken.

Tip : zorg ervoor dat de sponsoring je niet meer kost dan het oplevert.

SOORTEN SPONSORING :

• Structurele sponsoring (bijvoorbeeld jaarlijks sponsorpakket)
  • Projectsponsoring

VOORDELEN VAN SPONSORING:

• extra (on)rechtstreekse inkomsten: sponsors kunnen potentiële leden, klanten, bezoekers aanbrengen en dus extra inkomsten.
  • versterking imago: een sponsor die goed bij de uitstraling van je vereniging past, is een meerwaarde.
  • extra publiciteit: sponsors kunnen ook zelf extra publiciteit maken voor bv. een evenement van je vereniging of VZW.

NADELEN VAN SPONSORING:

• tijd en kennis: het kost tijd en moeite om te zoeken naar (de juiste) sponsors. Men kan best goed voorbereid zijn als men een potentiële sponsor aanspreekt.
  • eisen sponsors: sponsors wensen steeds meer dat hun product/dienst goed uit de verf komt bij publiciteit door jouw vereniging of VZW.

SPONSOROVEREENKOMST:

Een sponsorovereenkomst is een zakelijke overeenkomst (overhandiging nodig) die in een contract wordt vastgelegd. Hier kan je een model van sponsorovereenkomst terugvinden.

Lees hier meer over het fiscaal voordeel van de sponsor.