
Wat brengt het federale regeerakkoord voor vzw’s?
Het nieuwe federale regeerakkoord dat begin februari werd goedgekeurd, bevat een heel aantal maatregelen die ook van belang zijn voor vzw’s en de non-profitsector.
Wij geven alvast een overzicht, maar wijzen er tegelijkertijd op dat deze maatregelen in de komende maanden en jaren nog verder uitgevoerd zullen moeten worden.
Wij houden u hiervan op de hoogte!
1. Digitale neerlegging jaarrekeningen vzw’s
Jaarrekeningen voor vzw's en stichtingen zullen in de toekomst digitaal neergelegd moeten worden bij de balanscentrale van de Nationale Bank van België (NBB) in plaats van de bij de bevoegde griffie van de ondernemingsrechtbank. Voor kleine vzw’s wordt de neerleggingskost geschrapt onder de Wet Lagere Kosten die opgemaakt zal worden.
2. Verbeteringen UBO-register
De administratieve verplichtingen rond het UBO-register zullen worden vereenvoudigd. Banken krijgen makkelijker toegang tot het register, zodat vzw’s slechts éénmalig hun gegevens hoeven door te geven.
3. Flexibiliteit in rechtspersonenbelasting
Het belastbaar tijdperk in de rechtspersonenbelasting kan worden afgestemd op een boekjaar. Dat is van belang wanneer het boekjaar afwijkt van het kalenderjaar (bv. een sportclub waarbij het boekjaar loopt vanaf 1 augustus tot en met 31 juli). Dit zorgt voor meer flexibiliteit en minder administratieve rompslomp (er moet geen extra financieel jaaroverzicht van het kalenderjaar meer worden gemaakt).
4. Verdere digitalisering van de neerleggingen voor vzw’s
De publicaties in het Belgisch Staatsblad worden volledig gedigitaliseerd in “JustAct”, inclusief de elektronische neerlegging van wijzigingsakten die momenteel lopen via de op papier opgemaakte aanvraagformulieren I en II.
5. Administratieve vereenvoudiging
Er wordt een traject opgestart om regels te vereenvoudigen of te schrappen voor gebruiksvriendelijkere procedures.
Volgende elementen worden al expliciet aangegeven:
- Het dagontvangstenboek, diverse btw-registers ... worden geschrapt, bijgestuurd of vereenvoudigd. Daarbij zal rekening gehouden worden met de bestaande controlemogelijkheden en de informatie waarover de fiscale administratie reeds beschikt.
- de nihil klantenlisting inzake btw wordt afgeschaft n.a.v. de invoering van e-reporting.
- bijlage nr. 270 MLH (huurbijlage die o.a. bij de rechtspersonenbelasting moet worden gevoegd) wordt zo snel mogelijk geschrapt en vervangen door een minder administratief belastend alternatief, rekening houdend met de informatie waarover de administratie reeds beschikt
- …
6. Evaluatie en eventuele aanpassing van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen
Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) wordt geëvalueerd, met speciale aandacht voor vzw’s. Ons inziens zijn er inderdaad een aantal bepalingen die zeker kunnen worden bijgestuurd.
7. Hervorming non-profitfiscaliteit
Aan de ene kant zegt het regeerakkoord dat de doelmatigheid van het winstuitkeringsverbod wordt geëvalueerd en de toenemende tendens van het gebruik van vzw’s om onrechtmatig handel te drijven en zichzelf te verrijken zonder belastingen te betalen wordt bekeken.
Aan de andere kant komt er een hervorming van de belastingen op non-profit/vzw’s die moet gericht zijn op vereenvoudiging, rechtszekerheid, duidelijkheid en met het oog op de gezonde financiële situatie van non-profitorganisaties en vzw’s.
Daarbij worden alle verschillende belastingen die drukken op vzw’s en andere non-profitorganisaties zoals de patrimoniumtaks, rechtspersonenbelasting, … geëvalueerd.
Dit zou kunnen betekenen dat men gaat ingrijpen in de verouderde criteria van de rechtspersonenbelasting waarover vandaag de dag vele discussies en rechtszaken zijn.
8. Digitale loketten
Overheidsinformatie wordt gebundeld op Belgium.be met als streven een uniform toegangspunt tot overheidsinformatie. Het gebruik van de e-Box wordt verplicht naar alle administraties (zowel e-Box Burger als e-Box Enterprise).
9. Uitbreiding flexijobs naar vzw-sector
Flexijobs worden mogelijk in alle sectoren terwijl sectoren zelf de mogelijkheid behouden om via een opt-out flexijobs uit te sluiten of te reguleren.
Het maximale jaarinkomen voor flexi-jobs wordt verhoogd van 12.000 naar 18.000 euro, en het maximum uurloon stijgt van 17 naar 21 euro (waar van toepassing).
10. Flexibele arbeid en overuren & uitbreiding studentenjobs
Invoering van een structurele, uniforme en flexibele regeling van 180 overuren en maatregelen om de flexibiliteit voor werknemers te verhogen, zoals met betrekking tot de organisatie van een werkdag in functie van het schoolleven.
De minimumleeftijd voor studentenarbeid wordt verlaagd naar 15 jaar. Daarnaast wordt het toegestane aantal uren studentenarbeid per jaar permanent verhoogd van 475 naar 650 uur. De fiscale vrijstelling voor inkomsten uit studentenarbeid wordt verdubbeld.
11. Meer fiscale voordelen voor kinderopvang, minder fiscale voordelen voor giften
De regering onderzoekt het optrekken van de belastingvermindering voor kinderoppaskosten voor werkenden. Dat wil zeggen dat bepaalde kampen, sportkampen, bivakken,... een groter fiscaal voordeel kunnen opleveren.
De belastingaftrek van de giften gaat van 45% naar 30%. Het gaat om vzw’s die via de wet of door de minister erkend zijn om fiscale attesten voor giften af te leveren.
12. Aanpassingen basisbankdienst
Een aantal verenigingen worden geconfronteerd met het feit dat men geen rekening kan openen. Om hier een oplossing voor te bieden, bestaat de basisbankdienst. Men voorziet een evaluatie rond de huidige regelgeving.