Toelagen aan verenigingen - Welke voorwaarden hanger eraan vast?

Categorie algemeen

Verschillende feitelijke verenigingen en VZW’s ontvangen rechtstreeks of onrechtstreeks een toelage van een gemeente, provincie, de Vlaamse overheid,…

Zowel de gemeentes, provincies,… als de feitelijke verenigingen en VZW’s zijn wettelijk verplicht om zich aan bepaalde voorwaarden te houden.

Over welke toelagen gaat het?

Het gaat over toelagen die feitelijke verenigingen of VZW’s rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen van:

• de provincies;
  • de gemeenten;
  • de instellingen van provinciaal belang die rechtspersoonlijkheid bezitten;
  • de instellingen van gemeentelijk belang die rechtspersoonlijkheid bezitten;
  • de agglomeraties;
  • de federaties van gemeenten;
  • de commissies voor de cultuur;
  • de verenigingen van provincies;
  • de verenigingen van gemeenten;
  • de rechtstreeks of onrechtstreeks door één van de hierboven bedoelde verstrekkers gesubsidieerde rechtspersonen of natuurlijke personen;

Welke voorwaarden hangen eraan vast voor de feitelijke verenigingen en VZW’s?

De feitelijke vereniging of VZW moet de toelagen gebruiken waarvoor ze bedoeld is. Deze voorwaarde geldt voor élke toelage.

Voor toelagen groter dan 1.250 euro (de gemeente kan dit bedrag optrekken tot maximum 25.000 euro) gelden volgende bijkomende voorwaarden:

• de ontvanger moet toelaten dat de gemeente ter plaatse komt om het gebruik van de toelage te controleren
  • indien de ontvanger een VZW is, moeten een aantal documenten worden overgemaakt, zowel bij aanvang als jaarlijks:
  1. De jaarrekening
  2. Het jaarverslag (wanneer het gaat over een grote VZW*)

Tenslotte mag een gemeente altijd meer voorwaarden opleggen.

*Wil je weten wat een grote VZW is? Hier vind je meer info over de verschillende soorten VZW’s en hun boekhoudkundige verplichtingen.

Welke voorwaarden hangen eraan vast voor de gemeenten, provincies,…?

Elk reglement of iedere beslissing rond het toekennen van toelagen moet volgende zaken omvatten:

• de aard van de toelage
  • de omvang
  • de voorwaarden om de toelagen aan te wenden
  • de manier waarop het gebruik van de toelage verantwoord moet worden

Sancties

Indien men niet voldoet aan de opgelegde voorwaarden moet de ontvanger de ontvangen toelagen terugbetalen of kan de betaling worden opgeschort.