Phishing - Pas ook op met mails naar je VZW of feitelijke vereniging

Categorie algemeen

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij je valse berichten ontvangt en men probeert om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te ontfutselen.
De afgelopen jaren nam het aantal phishing-aanvallen sterk toe. Bovendien wordt ook vandaag artificiële intelligentie (AI) gebruikt om mensen op te lichten. Criminelen maken gebruik van bijvoorbeeld ChatGTP om frauduleuze mails op te stellen die bijna onmogelijk van echte e-mails te onderscheiden zijn.

Ook opletten met mails naar VZW of feitelijke vereniging

Ook VZW’s en feitelijke verenigingen kunnen geviseerd worden en via mail benaderd worden om bepaalde gegevens van de VZW of feitelijke vereniging te ontfutselen.
Om een verdachte bericht te kunnen herkennen, lijstte de overheid een aantal tips op om een verdacht bericht te herkennen. Je vindt deze hier terug: Phishing | Vlaanderen.be.

Ook op de website Home | Safeonweb vind je tal van tips terug.
Verdachte berichten kan je ook steeds melden bij Safeonweb. Dit doe je door het (vermoedelijk) vals bericht door te mailen naar verdacht@safeonweb.be

Toch schade door phishing?

Heeft de VZW of feitelijke vereniging toch schade opgelopen door phishing? Dien dan altijd klacht in bij de lokale politie.