Fiscale attesten kinderopvang - nieuwe verplichtingen voor organisatoren

Categorie algemeen

Belastingvermindering kinderopvang

Ouders kunnen belastingvermindering krijgen voor bepaalde kosten die ze maken voor de opvang van kinderen:

• Men kan maximaal 14 euro per opvangdag per kind jonger dan 14 jaar (of jonger dan 21 jaar bij een zware handicap) inbrengen als uitgaven. De belastingvermindering bedraagt 45% van deze uitgaven.
  • Men kan rekenen op deze belastingvermindering voor de uitgaven aan vrijetijdsinitiatieven buiten de normale lesuren: tijdens schoolvakanties, in het weekend, op woensdagnamiddag, op vrije dagen, voor en na de school en tijdens de middagpauzes.

Het kan dus ook gaan over opvang georganiseerd door verenigingen (bijvoorbeeld kampen, weekendjes en uitstappen waarvoor je apart betaalt):

• Opgelet: lidgeld bij een vereniging komt niet in aanmerking.
  • Een opvangvoorziening moet wel een erkenning vragen bij het openbaar bestuur dat bevoegd is voor het bereik van hun actie, bij het openbaar bestuur dat hen controleert of subsidieert, of bij het bestuur waar hun zetel gevestigd is. Dit wil zeggen dat lokale groepen of initiatiefnemers terecht kunnen bij het gemeentebestuur.
  • Opvang door commerciële initiatieven komt niet in aanmerking.

Fiscale attesten

Deze organisatoren van kinderopvang moeten een fiscaal attest uitreiken zodat ouders kunnen rekenen de belastingvermindering. Dat attest dient als bewijs van het bedrag dat je betaalde en waarvoor je een belastingvermindering kan krijgen. Dit moet uitgereikt worden vóór 1 maart van het jaar dat volgt op het jaar van de uitgaven.

Nieuw: Organisator kinderopvang moet ingevuld modelattest overmaken aan de FOD Financiën

Vanaf inkomstenjaar 2022 moeten de fiscale attesten door de organisatoren van kinderopvang ook op elektronische wijze worden overgemaakt aan de FOD Financiën. Hiervoor moet een nieuw modelattest (nr. 281.86) gebruikt worden.

Het modelattest bestaat uit twee vakken. Het volledige attest moet ingevuld worden door de organisator van de opvang en dat dus voor 1 maart van het jaar dat volgt op het jaar van de uitgaven voor de kinderopvang.

Bijvoorbeeld: Een scoutsgroep organiseert een kamp in de zomervakantie van 2022. Deze scoutsgroep moet het modelattest voor 1 maart 2023 elektronisch overmaken aan de FOD Financiën.

Het verzenden van de gegevens gebeurt via Belcotax-on-web.

Wat als de organistor niet over de nodige middelen heeft om het modelattest elektronisch te verzenden?

Er zal in het begin soepel opgetreden worden wanneer de organisator van de kinderopvang niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikt om het modelattest elektronisch te verzenden.  Dat bevestigde minister Van Peteghem in een antwoord op een parlementaire vraag.