De zichtrekening van een feitelijke vereniging - Niet vervangen door de rekening van een van de leden

Categorie algemeen

Feitelijke verenigingen kunnen sinds enige tijd geen gratis zichtrekening meer afsluiten bij een Belgische bank. Voorheen waren er een aantal banken die verenigingen een kosteloze zichtrekening aanboden, maar dat is vandaag niet meer het geval.

Verschillende leden van feitelijke verenigingen trachten de extra kosten die het afsluiten van een zichtrekening voor de vereniging met zich meebrengt te omzeilen door hun eigen persoonlijke zichtrekening te gebruiken. Dit is echter verboden. Dat gaf minister Dermagne aan in een antwoord op een parlementaire vraag. De gelden van de vereniging moeten op naam staan van de economische eigenaar.

Als je als feitelijke vereniging met een zichtrekening wil werken, moet je dus een rekening openen op naam van de vereniging omdat het niet toegelaten is de zichtrekening van één van de leden van de feitelijke vereniging te gebruiken.