De barometer van verenigingen - Cijfers 2022

Categorie algemeen

Elke twee jaar peilt de Koning Boudewijnstichting via de Barometer van de verenigingen naar de financiële gezondheid van het verenigingsleven in België.

Ze bevragen hiervoor telefonisch 700 Belgische verenigingen die actief zijn op verschillende domeinen: sociaal, gezondheid, cultuur en vrije tijd, ontwikkelingssamenwerking, leefmilieu en dierenwelzijn.

Via de studie wordt de financiële situatie van verenigingen over de jaren heen vergeleken en worden de impact van maatschappelijke en economische tendensen op hun functioneren in kaart gebracht.

Uit het laatste rapport blijkt onder andere dat verenigingen nog steeds aan het bekomen zijn van de coronacrisis en dat momenteel ook de inflatie hun financiële basis verzwakt.

Toch blijft het verenigingsleven veerkracht vertonen en proberen zo goed en kwaad als mogelijk stand te houden, vooral door beroep te doen op overheidssteun en bijkomende steun van de privésector. Zo ontving 74% van de verenigingen overheidssubsidies in 2022 en vormen die overheidssubsidies gemiddeld 58% van de inkomsten van de verenigingen.

De volledige Barometer van de verenigingen 2022 ontdek je hier.