Boete UBO - voor VZW’s die de uiteindelijke begunstigden nog niet registreerden

UBO

!! UPDATE : Op 9 december werd beslist dat VZW's die nu snel de UBO-registratie in orde brengen geen boete moeten betalen : Lees onze Nieuwsflash !

VZW’s zijn sinds september 2019 (met uitstel tot begin 2020) verplicht informatie over de uiteindelijke begunstigden van de VZW in te winnen en bij te houden. Deze informatie moet vervolgens elektronisch worden overgemaakt in het UBO-register (Ultimate Beneficial Owner / register uiteindelijke begunstigden). Dit kadert in de bestrijding van witwaspraktijken en terrorisme: men wil zicht krijgen op de mensen achter bepaalde constructies.

Jaarlijks moet je de juistheid van het UBO-register van je VZW bevestigen en sinds  11 oktober 2020 moeten VZW’s ook de nodige bewijsstukken opladen of (om het iets makkelijker te maken) de link met het Belgisch Staatsblad bevestigen (waar vele bewijsstukken sowieso al terug te vinden zijn).

Boetes

Eerder stuurde de FOD Financiën al herinneringsbrieven naar de VZW’s die nog niet in orde worden met de registratie in het UBO-register. De afgelopen weken troffen heel wat bestuurders van VZW’s ook effectief een boete aan in de brievenbus.

Hoewel elke bestuurder een brief ontving, gaat over één boete per VZW. Het is voldoende dat één bestuurder betaalt. De boete kan ook door de VZW zelf betaald worden. Dat wordt ons bevestigd.

In de brief kan men lezen dat men binnen de 60 dagen in beroep kan gaan bij Raad van State. Daarnaast heeft men ook het recht om gehoord te worden. Daarvoor kan men contact opnemen via de gegevens op de brief die men gekregen heeft.

Naast het betalen van de boete is het aangewezen om de registratie in het UBO-register zo snel mogelijk in orde te brengen. Ook VZW’s die nog geen boete ontvingen maar ook nog niet in orde zijn met de registratie in het UBO-register, brengen dit best zo snel mogelijk in orde!

Interactief stappenplan

Wil je weten wie de uiteindelijke begunstigden precies zijn, welke bewijsstukken je moet aanleveren en wat je allemaal moet doen om de registratie in het UBO-register in orde te brengen?

Raadpleeg dan ons interactief stappenplan.