Geïndexeerde kilometervergoeding - Nieuwe verhoging

Categorie Vergoedingen in verenigingen

Een vereniging mag de vrijwilligers op wie ze beroep doet de kosten terugbetalen die ze voor de organisatie hebben gemaakt door het feit dat ze hun eigen voertuig voor vrijwilligerswerk hebben gebruikt.

Het maximale bedrag van de kilometervergoeding dat aan de vrijwilligers mag worden terugbetaald, werd voorheen jaarlijks aangepast.

Sinds 1 juli 2021 bedroeg de vergoeding 0,3707 euro/km. Naar aanleiding van de hoge brandstofprijzen werd beslist deze forfaitaire kilometervergoeding éénmalig te verhogen tot 0,402 euro/km voor de periode maart 2022 tot juni 2022. En dit met terugwerkende kracht.  Sinds 1 juli 2022 bedroeg de vergoeding 0,4170 euro/km.

Naast deze éénmalige verhoging, werd er ook beslist het bedrag van de forfaitaire kilometervergoeding niet meer jaarlijks, maar elk kwartaal aan te passen.
Voor de periode van 1 oktober 2022 tot 31 december 2022 bedraagt de kilometervergoeding maximaal 0,4201 euro per kilometer.

Een handig overzicht van de actuele geïndexeerde bedragen voor verenigingen vind je hier.

Tip: Nu het bedrag per kwartaal wordt aangepast en het aangepaste bedrag niet altijd aan het begin van het kwartaal al gekend is, is het interessant om de afrekening na afloop van het kwartaal te doen.