De basisbankdienst - Voorlopig niet voor VZW’s en feitelijke verenigingen

Categorie algemeen

UPDATE beschikbaar : basisbankdienst ook voor vzw's (23/11/2023)

Basisbankdienst voor ondernemingen

Sommige ondernemingen (bv. de krantenwinkels en de diamant- en voetbalsector) slagen er niet in om een bankrekening te openen. Ze worden om verschillende redenen geweigerd door de banken. Binnenkort wordt daarom een basisbankdienst voor ondernemingen ingevoerd. Ondernemingen die al door drie kredietinstellingen geweigerd zijn, zullen recht hebben op een basisbankdienst waardoor ze eenvoudige betalingstransacties kunnen uitvoeren.

Niet voor VZW’s en feitelijke verenigingen

Steeds vaker ondervinden ook VZW’s moeilijkheden om een bankrekening te openen. Dit heeft vaak te maken met de antiwitwasverplichtingen van banken en de hoge kosten voor de banken wanneer ze bepaalde VZW’s als klant hebben.
Toch zullen deze VZW’s niet kunnen rekenen op de basisbankdienst voor ondernemingen die binnenkort ingevoerd wordt. Ze vallen, net zoals de feitelijke verenigingen niet onder het toepassingsgebied van die basisbankdienst.  Minister Dermagne gaf in een antwoord op een parlementaire vraag zelfs aan dat er geen plannen zijn om deze basisbankdienst voor ondernemingen uit te breiden naar VZW’s en feitelijke verenigingen.

Update 23 november 2023: Ook VZW’s hebben nu recht op de basisbankdienst. Meer info vind je in ons recenter blogbericht.